Tornado

Tänkte bara skriva här om det hemska som har hänt här i södra USA, nämligen tornadon som dragit fram.. det STORA ovädret då om man ska kalla det.

Jag jobbade på kvällen igår och satt och väntade på att min värdmamma skulle komma hem från hennes fotbollsmatch. Märkte att det började blåsa lite, men tänkte inte så mycket på det. Gick in på internet på min ipod och såg att två av tjejerna i min LCC grupp skrivit "tornado" och "when are these tornados gonna stop" eller något i stil med det som facebookstatus. Så min värdmamma kom hem och jag frågade henne om det. Vi slog på nyheterna och hörde om tornadon som var påväg. Eller ja, flera olika för den delade upp sig. Iallfall så var den först i Alabama och var då i Georgia. Den var dock inte nära oss.

Vi hade fått tornadovarning på morgonen, men efter att  ha varit med om typ 6 tornadovarningar här under min tid här och det inte har hänt nått, så trodde jag inte det var något farligt då. Men iallafall, vi satt och kollade och min värdmamma sa att hon skulle ha tvn på i sitt rum och kika på nyheterna till typ midnatt och se om det hände något. Det började åska och regna.

Jag gick och la mig och kort därefter kom A in i mitt rum och sa åt mig att vi var tvungna att gå in i min värdmammas rum. Vi hämtade ficklampa ifall vi var tvungna att ta skydd i garderoben. Det började åska en hel del. Och då menar jag mycket!! Har ALDRIG varit med om ett värre åskoväder. Det blinkade hela tiden i rummet av blixtarna och det small hela tiden. Vi låg tillsammans och kollade på nyheterna och när det kom upp klockslag på tvn när tornadon skulle träffa peachtree så började A att freaka ur och ville ta skydd. Vi väntade dock. Det var vindstilla, vilket jag och min värdmamma tyckte var lite konsigt. Lugnet före stormen kanske sa vi. Sen började det blåsa rätt mycket och då började jag känna lite rädsla måste jag säga. Men det hände inget och sen blev det lugnare.

Jag gick och la mig sen. Kunde dock inte somna för blev rädd i mitt rum då åskande hördes väldigt mycket, det small hela tiden och jag tänkte att "nu kommer det komma en tornado när jag ligger här i mitt rum". Min värdmamma sa att det lät som ett tåg när en tornado kom, så jag låg ju och lyssnde såklart. Så gick till min värdmammas rum igen och låg där en stund. Men sen så förstod vi att det var lugnt och att tornadon gått förbi, dock inte ptc då. Måste väl ha missat den med hårsmån eller nå. Jag vet inte.

Tycker dock det är sjukt hemskt det som hänt och lider verkligen med alla som förlorat någon nära och kära eller drabbats på något sätt. Vet inte hur stor dödssiffran är, men chansar på ett hundratal kanske? Vet att Alabama är den stat som drabbats allra hårdast och speciellt staden Tuscaloosa som i princip förstörts helt. Jordbävningar, tsunami och tornado inom en kort tid här i världen. Whats next?

xoxo
isa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0