Matchningsprocess

Ska berätta lite om min matchningsprocess. Först och främst ska jag berätta hur en matchningsprocess ser ut. När man är med i "systemet" och kan bli matchad så matchar CC ihop en med potetiella värdfamiljer. Värdfamiljer får ca 3 aupairer åt gången som dom matchas med. Då kikar dom igenom ens ansökan och ser om dom vill kontakta en eller inte, vill dom inte det så tar dom bort en. Så enkelt är det. Vi aupairer får då mail "You have a match" där det står att blablalba family från blabla kollar på din ansökan. Då får man vänta och se om familjen hör av sig. Tycker man familjen verkar jättebra så kan man tillochmed höra av sig till CC och be dom kontakta familjen att man vill prata med dom. Det är bra, för då verkar man ju väldigt intresserad. Gillar man inte familjen så hör man antingen av sig till CC och säger att man inte vill matchas med dom, eller så gör man ingenting. En matchning försvinner ändå efter 48 h om värdfamiljen inte hört av sig till varken aupairen eller CC. Jaja, det var det.

Jag kom med i systemet lite efter nyår. I början av januari. Min första match kom endast efter ca 1-2 veckor, det gick väldigt snabbt alltså. Första familjen bodde i Eagan, Minnesota. Nu har jag väldigt svårt att minnas hur den familjen såg ut, men har för mig att dom hade 4 barn, vilket jag blev tveksam till.

Den matchningen försvann iallafall samma dag och precis efter fick jag min andra match. En familj som bodde i Riverside, Illinois. Har inget minne av den matchningen heller. Men ingen av dom hörde av sig så. Dessutom var ingen av matchningarna några som jag blev intresserade av.

Min tredje match var roligt nog Julias värdfamilj från Boothwyn, Pennsylvania. Dom hade redan tackat Ja till Julia där och jag blev förvirrad varför dom matchades med mig. Dom var också lite förvirrade.

Min fjärde match var en familj som bodde i Bethlehem, Pennsylvania. Kommer ihåg att dom hade 1 barn på 1 år. Fick dock ingen bra känsla och var inte intresserad ett dugg. Dom hörde inte av sig ändå så.

Min femte match bodde i Boynton Beach, Florida. Den här familjen blev jag faktiskt intresserad av. Dom hade tre barn har jag för mig och verkade som en riktigt bra familj. Jag kontaktade CC att jag ville prata med dom, men tyvärr så hörde dom inte av sig. Var dock osäker på Florida eftersom jag hört att det inte finns särskilt många aupairer där.

Min sjätte match bodde på Long Island i New York. Den här familjen blev jag ännu mer intresserad av och kontaktade CC att jag ville prata med dom. Dom gillade musik och kändes som en bra match för mig. Dock hörde dom heller inte av sig, vilket var synd.

Här började jag bli lite less på att ingen ville prata med mig. Och just här så fick jag ett samtal från USA. Det var en tjej från CC i USA som sa att en familj kontakt henne om att dom var jätteintresserade av mig. Jag blev superglad och kikade på deras ansökan.

Dom var alltså min sjunde match och bodde i Cortlandt Manor, New York. Dom verkade vara en superfin familj men.. dom ville ha en aupair i början av juni. Kände verkligen inte att jag ville vänta ända tills dess och sa det till den här tjejen. Men jag gick ändå med på att skypa med dom, för jag ville ge dom en chans. Mitt första skypesamtal med en amerikansk familj, var supernervös, men det gick riktigt bra. Dom var riktigt trevliga och söta och jag gillade dom. Skypade med dom dagen efter och då sa dom att dom ville ha mig som aupair. Blev inge förvånad och tyvärr inge glad heller. Blev ingenting. Tänkte och tänkte och tänkte och tackade tillslut nej. Kände inte att det var rätt match för mig. Det kändes inte rätt helt enkelt. Även fast dom var en jättefin familj. Svårt det där.. för jag kunde inte sätta fingret på vad som kändes fel, utöver att jag inte ville åka så sent som Juni såklart.

Min åttonde match var från Brooklyn, New York. Kommer tyvärr inte ihåg något av dom. Dom hörde inte av sig.

Min nionde match var från Scituate, Massachussetts. Hör mailade mamman mig och sa att hon var intresserad av mig. Dom hade dock fyra barn.. och vänta här.. tre trillingar på snart 2 år och en nyfödd. HELL NO kände jag. Aldrig i hela mitt liv. Fyra barn är mycket ändå, men alla bebisar? Jag sa att jag helt enkelt inte kände att jag var rätta matchen för dom då jag inte var bekväm nog att ta hand om så många barn i såpass unga åldrar. Har svårt att förstå hur dom ska kunna få en aupair att vilja välja dom. Dom behöver ju nästan två aupairer.

Min tionde matchning blev min värdfamilj. Herregud, 10 matchningar? Känns dock inte som så många eftersom det gick riktigt fort att få dom. Jag kom med i systemet i början av januari och blev final matchad med min familj den 17de februari. Riktigt fort det.

Min värdfamilj blev jag som sagt inte matchad med från CC. Utan min värdmamma skrev på CC facebook sidan att hon sökte en aupair. Jag skrev först inte och kommeterade hennes inlägg utan lät det gå en dag eller två. Tänkte inte på det tills Julia sa att "men ska du inte skriva till hon den här mamman som skrev på facebook sidan då?" Jo kan jag väl, tänkte jag. Sagt och gjort. Kommenterade att jag ville höra mer om hennes familj och då mailade hon mig på facebook. Vi mailade lite hit och dit och bestämde oss sen för att skypa och ja.. sen blev dom alltså min final match :)

Så ge inte upp om det inte kommer er drömmatch direkt. Och ha inte för höga krav heller på er "drömmatch". Men ta heller ingen match bara för att.. bara för att dom är trevliga och för att du är rädd för att inte få någon bättre. Känns det inte rätt så är det inte rätt. Jag kände direkt att min familj var rätt, för jag blev sååå glad och jag hade ingen tanke på att tacka nej till dom. :) Och ha alla dörrar öppna och ta alla tillfällen ni får!

xoxo
isa

Kommentarer
Postat av: Sofie

Hej,



Vad roligt att läsa om dina matchningar :) Håller själv på att lämna in min ansökan nu så ser såklart fram emot matchningsprocessen. Din nionde match med trillingarna och bebisen skulle vara en drömmatch för mej, jobbar på ett dagis för barn under två år så brukar ganska mycke vara ensam med 5-10 stycken barn i den åldern. Kanske familjen finns kvar ännu när jag kommer in i systemet :) Men lycka till med allt under ditt år, kommer definitivt att följa din blogg. :)

2011-02-23 @ 17:39:18
Postat av: Isabelle

Sofie; Vad roligt att du tyckte det var kul att läsa :) Jasså? Haha, jag som trodde ingen skulle vara glad över det. Men ja, det beror ju på vad man är van vid. Jag är inte van vid att ta hand om så många småttingar och skulle hellre vilja ha några äldre då. Men ja, hoppas dom finns kvar då för dom verkade annars vara en bra familj :)

2011-02-23 @ 18:56:44
URL: http://keepondreamin.blogg.se/
Postat av: filippa

Jaa, jag hoppas på att det blir bra med Florida. Jag har faktiskt haft två matchningar i Atlanta, och jag tror även att jag mailat med din värdmamma.. haha! Men grattis :) när åker du ?(:

2011-02-23 @ 23:12:32
URL: http://flippa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0