Min värdfamilj och mitt område

Nu ska jag presentera min värdfamilj, eller ja, så gott det går. Det finns många aupairer som inte får skriva ut familjemedlemmarnas namn eller visa foton på dom, och min familj är inget undantag. Pågrund av en respektabel och vikig orsak! Men men, kan skriva så mycket jag kan om dom.

Jag ska alltså, den 28 mars, bege mig av mot USA. Första stopp är NY, till aupairskolan på Long Island. Där kommer jag spendera 5 dagar. Den 1 april blir det sedan inrikesflyg till Georgia. En sydstat i USA som gränsar till bl.a. Florida i söder! Jag ska till en liten stad som heter Peachtree city, ca 30 min från Georgias huvudstad Atlanta.

Jag fick kontakt med min värdfamilj på ett litet annorlundare sätt än att bli matchad med dom på min CC sida. Men det berättar jag mer om när jag berättar om mina matchningar. Hursom helst så skypade jag med min värdfamilj två gånger, och mailade däremellan innan dom bestämde sig för att tacka Ja till mig. Min värdmamma sa redan under vårat skypesamtal att dom ville ha mig, som jag blev lite paff över, för jag trodde hon skulle skriva det senare över mail. Hon gjorde det på ett väldigt gulligt sätt. Hon hade när hon mailade med mig ställt mig frågor efter frågor efter frågor. Senarium, såsom att "Hur skulle du göra om en gubbe kom och knackade på och sa...blabla". Hur som helst, många frågor, men dom var roliga att svara på. Då under vårat skypesamtal sa hon att "Wait a minute, you´re just gonna do one last thing. Im gonna see if you can solve this puzzle" Så tog hon fram ett papper och penna och började rita. Hon höll sen upp paperet mot kamera och frågade om jag kunde läsa. Det stod "Will you be our au pair?" Tycker det var ett väldigt gulligt sätt att fråga. Jag sa att jag var rätt säker på att jag ville bli deras aupair, men att jag ville tänka på det över natten. Jag gjorde det och tackade sedan glatt Ja dagen efter. Jag hade aldrig någon tvekan om att jag inte ville bli deras aupair.

Min familj består av tre barn och en mamma och en pappa. Min värdmamma är sjuksköterska och är väldigt ung. Min värdpappa är några år äldre. De har tre barn. En liten tjej på 8 år, en liten kille på ca 4 år och en liten kille på 1 år. Mitt schema ser lite annorlundare ut än andras aupairer. Jag jobbar endast tre dagar i veckan, just för att min värdmamma bara jobbar 3 dagar i veckan. Sen är jag ledig. Men självklart får jag hänga med min värdmamma och barnen om jag vill det, vilket jag säkerligen kommer att göra. Mitt schema kan bli lite flexibelt, men det är sådant jag får ta. Jag jobbar ändå mycket mindre timmar än vad jag ska. Enligt mitt schema jobbar jag ca 20-25 timmar i veckan, medan de flesta jobbar ca 45 timmar i veckan. Mitt schema ändras ungefär varannan vecka eller så så att jag istället jobbar sön, tis-ons istället för mån-ons! Det kan även bli så att min värdmamma eller värdpappa får förhindringar med deras jobb så att dom blir lite sena ibland de dagar jag jobbar.

Min främst uppgift är att köra in mitt 8åriga värdbarn in till Atlanta. Hon är skådespelerska och jag ska då hänga med henne på hennes auditions och jobb. Jag ska även köra in henne till Atlanta ca en gång i veckan när hon ska till hennes Work academy där hon tar skådespel-klasser. Jag ska även såklart ta hand om dom andra två barnen då min värdmamma jobbar. Min åttaåring går i skolan under dagarna såklart.

Att köra i Atlanta är lite krävande och de har väldigt heavy trafic. Mycket trafik och måånga filer. Det kommer bli något av en utmaning, men inget som jag känner att jag vill tacka nej till familjen för. Jag ska bl.a. köra ner till Stockholm och träna köra där och även köra så mycket som möjligt här hemma innan jag åker. Det är väl det enda som jag var tveksam till innan, men som sagt inget jag vill tacka nej för. De har automatbil och GPS, så de kommer garanterat göra det hela lite enklare.

Min värdfamilj är Judar. Dom äter bara kosher-mat, specialslaktad mat för judar. Är ingen expert på kosher-mat, men ska försöka läsa på lite om det. Man får tex. heller inte blanda kött och mejeriprodukter i en måltid. Det kommer bli intressant. Ska bli väldigt spännade att bo hos en judisk familj och lära mig mer om Judendomen. Dom går i synagogan varje lördagmorgon, så dom är troende. Dom firar heller ingen Jul.

Allt som allt så är jag extremt nöjd över min värdfamilj och tycker nog, utan att skryta (maria montazami hehe), att jag fått en väldigt bra familj. Återstår att se om dom är lika trevliga och goa när jag kommer dit, men det tror jag nog :)

Japp, det var väl allt jag hade att berätta om min värdfamilj!

Ska bara berätta lite snabbt om Peachtree;
Pechtree ligger som sagt i Georgia, ca en halvtimme från Atlanta. Georgia är en sydstat så det är i princip aldrig särskilt kallt. I mitt område finns det pool som jag garanterat kommer hänga vid på somrarna. Min värdmamma sa häromdagen att det var 23 grader varmt där just nu. Härligt!! Peachtree är lite annorlunda än andra städer. Det är en golfcart community. När min värdmamma först frågade vad jag visste om det så trodde jag i princip att dom bara spelade mycket golf. Det gör dom nog, för det är ju en golfstad.. men det är inte riktigt det som det menas. I PTC (peachtree city) har i princip alla familjer istället för en andra bil en golfbil. Alltså en sån liten bil man kör omrking med när man spelar golf. Då har dom parkeringar i området för sina golfbilar och man använder dom när man ska åka omkring i området, kanske åka och köpa mjölk på affären eller åka till sin kompis. Haha, så sött tycker jag! Tredje bilden här under är på lilla på The avenue. Det närmaste stället från mig där man kan shoppa och kanske ta en liten fika på.. STARBUCKS! Ohyeah, där kommer jag hänga. Stamkund = jag.


xoxo
Isa



Kommentarer
Postat av: petra

fasen vad underbart det låter isabelle, och fasen vad underbart du kommer ha det!! :)

2011-02-23 @ 10:47:24
URL: http://petrasa.blogg.se/
Postat av: bea

Var åker du ifrån? Arlanda som jag?:)

2011-02-23 @ 23:31:55
Postat av: Isabelle

Bea: Japp det gör jag :) Vet dock inge flygtider än. Men då kanske vi ses på Arlanda då :D

2011-02-24 @ 10:40:41
URL: http://keepondreamin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0