Atlanta



Innan jag åkte hit till USA så var jag mest orolig över en sak - att köra i USA. Eller närmare bestämt i Atlanta. Såg precis att Atlanta är rankad 3a som en av de värsta städerna i USA att köra i. Varför? Trafiken. Inne i Atlanta, på interstaten så finns det uppemot 8filer. När det är rusningstrafik och kväll är det inte alltid roligt att köra där kan jag lova. Man blir lite smått chockad i början. MEN, att jag som endast haft mitt körkort i ett halvår klarar av att köra där är jag väldigt stolt över måste jag säga. Har väl kört till Atlanta ett bra antal gånger nu och börjar nästan bli lite van. Ibland är trafiken bra, ibland är den hemsk. Speciellt när dom ska fixa vägarna och all trafik ska klämma ihop sig på 3 filer eller när det skett olyckor.

Tycker överlag att det är väldigt härligt att köra här i USA och tvekar inte att göra det om jag kan. Automat växel i bilen kan ha något med det att göra. GPS i bilen kan också ha något med det att göra. Utan GPS skulle jag varit vilse för länge sen.

Familjen ska komma hit om två veckor och hyra bil och köra från flygplatsen till mig. Dom kommer få det svårt. Ack ack. Skojar bara. Flygplatsen ligger närmare mig än vad Atlanta gör så dom kommer slippa den hemska trafiken och den 8 filiga vägen. Vägen från mig till flygplatsen har väl som mest 4 filer skulle jag tro. Ska dock ta dom in till Atlanta någon dag och då får dom se den omtalade vägen.

Det jag tycker är härligt här i USA är att dom inte alls verkar ha lika mycket regler som vi har i Sverige. Här kan man köra höger även fast det är rött (måste såklart kolla och se så inga bilar kommer) och stopp skyltar finns ÖVERALLT (på gott och ont det där). Men vet man att man kan köra höger när det är rött och att stanna vid stoppskyltarna så är man i stort sett redo och klar för att köra i USA. Jag lovar, kan man köra hemma i Sverige så kan man garanterat köra i USA. Dock känner jag ändå att jag lärt mig sjukt mycket mer att köra här än vad jag gjorde i Sverige. Att köra i storstad och på 8 filiga väger kräver ju ändå lite av en.

Så ni blivande aupairer som oroar sig över körningen här i USA - Dont.
(fruktansvärt vad intressant ett inlägg om körning kan kännas att skriva.)


Kommentarer
Postat av: inga-lill Nylén

Jag är imponerad att du klarar av att köra där, tror du att jag skulle våga?? :) kram mamma

2011-06-29 @ 09:43:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0